Günümüz şartlarında kullanım alanının genişlemesiyle, plastik üretimlerinde kullanılan malzeme çeşitliliği artmış, korosif ve abrasif etkisi yüksek katkılar ve dolgular kovan ve vidalarda ekstra tedbirler almayı kaçınılmaz kılmıştır. Former Makine Standart Nitrasyonla sertleştirilen kovan ve vidaların yanı sıra, özel takım çelikleri, ve Bimetalik kovan ve vidaları da müşterilerinin kullanımına sunmaktadır.
Vidalarda aşınmaya maruz kalan vida diş üstleri, kapasitenin azalmasına ve proses şartlarının bozulmasına yol açmaktadır. Bu bölgenin korunması ve aşınmanın geciktirilmesi için aşınma veya korozyon direnci yüksek özel alaşım malzemeler ile kaplayarak, koruma altına alıyoruz.
Kaplama Tipi | Baz Malzeme | Alaşım İçeriği | Sertlik (Oda Sıcaklığı) | Aşınma Direnci | Korozyon Direnci |
F 58 | Fe | C,Si,Mn,Cr,Mo,V,W | 56-60 HRc | **** | ** |
C 12 | Co | C,Cr,W | 48-50 HRc | *** | **** |
C 1 | Co | C,Cr,W | 52-57 HRc | **** | **** |
N 56 | Ni | C,Si,Cr,B,Fe | 50-55 HRc | **** | **** |
N 57 | Ni | C,Si,Cr,B,Fe,W | 50-55 HRc | **** | ***** |
NW 83 | Ni | C,Si,Cr,B,Fe,W | 56-60 HRc | ***** | ***** |
İşlediğiniz malzeme cinsine ve proses şartlarınıza bağlı olarak, korosif veya abrasif dayanım değerleri farklılık gösteren bimetalik kaplama alaşımlarımızdan tavsiye edilecektir. Bu sayede vidanızın ömrünü birkaç kat arttırma şansını yakalayabilirsiniz.
Sert yüzey kaplamaları, vida yüzey mukavemetini, aşınma direncini, yüzey pürüzlülüğünü, yüzey parlaklığını ve diğer yüzey özelliklerini arttırmak için HVOF, PVD, PCD gibi yöntemler kullanılarak uygulanmaktadır.
Kaplama Tipi | Kaplama Kalınlığı | Sertlik | Aşınma Direnci | Korozyon Direnci |
Sert Krom Kaplama | 200-300 µm | 800-1000 HV | **** | ** |
WC Kaplama | 250-300 µm | 900-1050 HV | ***** | **** |
TiN Kaplama | 3-4 µm | 2500 HV | ** | ***** |
CrN Kaplama | 3-4 µm | 3400 HV | ** | *** |
Altın Kaplama | 2-3 µm | 3000 HV | **** | *** |
Kullandığınız malzemeler ve zorlu katkılar nedeniyle kovan ve vidanızın ömrü yeterince uzun değil ise, aradığınız uzun ömürlü çözüm, doğru kalite ile üretilmiş bimetalik kovan ve vidalar olacaktır. Özel bir döküm tekniği ile, kovanın aşınma yüzeylerine kaplanan korozyon veya abrazyon dayanımı yüksek alaşımlar sayesinde, % 50 ye kadar Cam elyaf veya benzer aşındırıcılar içeren malzemeleri dahi uzun süre değişim olmaksızın çalışabileceksiniz. Enjeksiyon veya Ekstruzyon için gerekli mekanik özelliklere sahip baz malzemeler ve prosesinize uygun üç farklı kaplama alaşımından en uygun olanı sizler için önereceğiz.
Kaplama Tipi | Baz Alaşımı | Alasim İçeriği | Sertlik – (HRc) | Aşınnma Direnci | Korozyon Direnci |
F 121 | Fe | Cr,Mo,Ni,B,C | 65-69 | *** | *** |
N 115 | Ni-Co | Cr,Mo,Co*,B | 49-53 | * | ***** |
N 216 | Ni | Cr,Mo,Co,B,W*,C | 53-57 | ***** | **** |
Özellikle yüksek abrasif ve korozif aşınmaya sebep olan cam elyaf, kalsit, takviye malzemeleri ya da bunlara benzer katkı maddelerinin işlenmesi, plastikleştirme ünitesinin ömrünü kısaltır. Vida ve kovan malzemesinin doğru seçimi ve uygun sertleştirme metoduyla beraber makineniz minimum düzensizlik göstererek daha uzun sürelerle operasyonuna devam edecektir.
İşlenen hammaddeye ve işleme koşullarına bağlı olarak; doğru dizayn, çelik ve sertleştirme yöntemi seçimi vida ve kovanın ömrünü belirleyen temel 3 faktörü oluşturmaktadır. Former Makine sizin prosesinize en uygun çözümü sunarak, optimum çalışma ömrünü sağlayacağını garanti edebiliyor. Kovan ve vidalarda 3 farklı çeşit aşınma gözlenmektedir. Bunlar; abrasif, korozif ve adhezif aşınmalardır.
Abrasif aşınma; sert abrasif malzemelerin(cam elyaf, cam içeren malzeme, silika, kalsit, talk, alev geciktiriciler) yüksek sıcaklık ve basınç şartlarında birbirleri ile uzun süre temas halinde olmasından kaynaklanmaktadır.
Korozif aşınma; formülasyonda bulunan herhangi bir bileşenin vida ile kimyasal etkileşmesinden oluşur ve vida yüzeyinde karıncalanma şeklinde çukurlar oluşturur.
Adhezif aşınma; metal yüzeylerin birbirleri ile temasından kaynaklanmaktadır. Vidanın dönme hareketiyle beraber yüksek basınçlarda vida hatveleri ile kovan iç çapı arasında sürekli bir etkileşim oluşmaktadır. Sonucunda ise vida ya da kovan gövdesinden metalin sıyrılması gözlenecektir.